Jan Abrahamsz. van Beerstraten

Biografische gegevens:

Jan Abrahamsz. Beerstraaten, Jan ook gespeld als Joannes, Johannes of Johannis, Beerstraaten als Beerstraten (Amsterdam, gedoopt 1 maart 1622 – aldaar, begraven 1 juli 1666) was een Noord-Nederlands schilder en tekenaar. Hij was de vader van Abraham en Anthonie Beerstraaten, die allen naam maakten als schilder. Over de productie van Antonie bestaat twijfel en veel onduidelijkheid.

Beerstraaten was een Hollandse schilder van zeestukken en stadsgezichten. Zijn vader Abraham Danielsz. was een damast- of tafellakenwerker, afkomstig uit Emden. Op 30 augustus 1642 woonde de 20-jarige Jan in de Elandstraat in de Jordaan en ging in ondertrouw met Magdalena (Teunis) van Bronckhorst, de dochter van een ebbenhoutwerker uit de Bloemstraat. In 1646 werd hij poorter. Het echtpaar kreeg minstens vijf zoons en vijf dochters.

Volgens Abraham Bredius woonde hij in 1649 op de Haarlemmerdijk, waar de Schipbreuk uithing. Volgens Van der Most kreeg het echtpaar in 1650 een kind dat gedoopt werd in Utrecht. In 1651 werd hij voogd over de kinderen van zijn broer Daniël, een scheepsbarbier, die tegenover het Bushuis woonde en stierf in Oost-Indië. In augustus kocht hij voor 3.300 gulden een huis aan het einde van de Rozengracht, tegenover het doolhof van David Lingelbach, van de landschapschilder Johannes Collaert, die dat huis twee jaar eerder had gekocht op een executieveiling. Beerstraaten en zijn zoon zijn op 7 juli 1652 naar de brand van het oude stadhuis gaan kijken en tekenden de ruïne, evenals Rembrandt, Claes Cornelisz. Moeyaert, Aert van der Neer en Jan Asselijn. Het is niet uitgesloten dat hij in december 1652 in de Heerestraat woonde , toen hij in december van dat jaar een kind van zes jaar oud liet begraven. In dat geval betrok het pand op de Rozengracht, naast de Foelieslagersgang, in een later stadium, want pas in 1655, 1656 en 1658 liet hij kinderen in de Westerkerk dopen.

In 1662 reisde hij samen met zijn zoon Abraham door Friesland en maakte tekeningen van Workum, IJlst, Sneek, Leeuwarden, Dronrijp, Franeker en Midlum. Op 25 mei 1664 stierf zijn vrouw, na de geboorte van een dochter Maria. Beerstraaten bleef achter met acht kinderen.

Op 11 april 1665 ging hij opnieuw in ondertrouw met 38-jarige Albertje Egberts van Crale, afkomstig uit Zwolle. Op 10 mei trouwden zij in het kerkje van Sloterdijk. Inmiddels waren van zijn acht kinderen drie overleden, mogelijk aan de pest. De schilder Berestraten is begraven op 1 juli 1666 bij de Westerkerk. Zijn vrouw stierf op 19 juli, nog geen drie weken later, bij de geboorte van een kind; hun kroost (vier kinderen) werd enkele weken later opgenomen in het Burgerweeshuis, behalve 14-jarige Johannes, inmiddels de oudste. Hij had weliswaar schilderen geleerd bij zijn vader, maar had volgens zeggen een stijve arm en alle werken die hem ooit zijn toegeschreven, behoren volgens Oldewelt tot het werk van zijn vader. Hij werd in oktober in het diaconieweeshuis ondergebracht, volgens een regent weggelopen en in het daarop volgende jaar gestorven. Het ouderlijk huis werd aan het einde van dat jaar bij executie verkocht voor 2.800 gulden aan een glazenmaker.[Wikipedia]


Jan Abrahamsz. van Beerstraten, A frozen canal with skaters and men playing colf

A frozen canal with skaters and men playing colf. (Circle of ) Jan Abrahamsz. Beerstraten (Amsterdam, 1622 - 1666, Amsterdam)

Oil on canvas. 26½ x 46 5/8 in. / 67.3 x 118.4 cm

Auction

• Christie’s New York. Sale 1886 (Old Master Paintings), Lot 43, 4 October 2007. Estimate USD 7,000 - USD 10,000; Price realised USD 10,625

Source: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, A View of Zwolle in Winter

Gezicht op Zwolle in de winter (A View of Zwolle in Winter) door Jan Abrahamsz. van Beerstraten.

Afgebeelde plaats: Rodetorenplein te Zwolle Het betreft hier een gezicht op het buiten de stadsmuur gelegen Rodetorenplein met de stadskraan, het (nog bestaande) Hopmanshuis, de Jan Baghstoren, de Rode poort, de brug over de stadsgracht en (een puntje van) het Maagjesbolwerk. Let op: De afgebeelde stadskraan vertoont veel gelijkenis met de voormalige stadskraan te Utrecht

Olieverf op doek. 91 x 129,5 cm. Gesigneerd rechtsonder: J Beerstraten. Datering ontbreekt

Collecties

• Art dealer Richard Green, Londen 2010-12-08 - Maastricht, TEFAF, 18-27 Maart 2011, op TEFAF 2013 tentoongsteld bij Pieter Hoogendijk

Auctions/Veilingen

• Bonhams (Londen (Engeland)) 2010-12-08, afb. colour reproduction, lotnr. 65, als "A winter landscape with figures skating and playing kolf on a frozen river at the edge of a town"

Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD, 0000353955)

Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, A winter landscape with figures skating or playing colf on the ice near a town


A winter landscape with figures skating or playing colf on the ice near a town. (Studio of) Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Amsterdam, 1622 - 1666, Amsterdam)

Oil on panel. 63.1 x 105.4 cm

Provenance • Proehl, Amsterdam, 1941.

• Anonymous sale; Paul Brandt, Amsterdam, 16 December 1952, lot 5, as Anthonie van Beerstraten.

Auction

• Christie’s Amsterdam. Sale 2788 (Old Master Pictures), Lot 92, 6 May 2008. Estimate EUR 15,000 - EUR 20,000; Price realised EUR 26,650

Source: Do Smit


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, A winter landscape with skaters on a frozen river by a church

A winter landscape with skaters on a frozen river by a church, Jan Abrahamsz. van Beerstraten (1622-1666)

Oil on canvas

Literature

The Sharp Collection: Early Dutch Paintings with Golf Scenes. Wayne Xing. 2019

Hill of Tarvit Mansion, south of Cupar, Fife, Scotland

Source: Robin Bargmann

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, De Heiligewegspoort te Amsterdam

De Heiligewegspoort te Amsterdam, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten.

Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, De Heiligewegspoort te Amsterdam


De Heiligewegspoort te Amsterdam, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (1622 - 1666)

Museo Prado, Madrid

Bron: Stichting NGA Early Golf, beeldcollectie van Steven J.H. van Hengel


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Gezicht op de kerk te Sloten in de winter

Gezicht op de kerk te Sloten in de winter, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten uit de periode 1640 - 1666. Op het ijs schaatsers en kolfspelers. Rechts gaat langs enige woningen en over twee bruggen de Osdorperweg, die bij de kerk uitkomt op de Sloterweg.

Olieverf op doek. 90 c 128 cm. Signatuur: J. Beerstra...

Rijksmuseum (SK-A-4134). Schenking uit 1967 van mevrouw S.E. Dribbel, Amsterdam

Herkomst

…; sale, Ms Julia Culp et al. [anonymous section], Amsterdam (F. Muller), 3 July 1951 sqq., no. 542, fl. 1,750;{Copy RMA.}…; donated by Ms S. E. Dribbel, Amsterdam, to the museum, 1967

Literatuur

• The Golden Age of Dutch art : seventeenth century paintings from the Rijksmuseum and Australian collections, cat.nr. 22

• De kerk te Sloten door Jan Abrahamsz. Beerstraten

Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Groups of Figures on the Ice, with groups of 2 and 3 colf players

Groups of Figures on the Ice, with groups of 2 and 3 colf players. By Jan Abrahamsz. van Beerstraten, 17th century

Study sheet. Graphite and chalk on paper. 322 x 432 mm

Rijksmuseum (RP-T-1887-A-1342). Purchase April 1887

Source: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Het IJ bij de Nieuwe Brug in de winter

Het IJ bij de Nieuwe Brug in de winter, gezien naar het westen uit 1650 - 1670, geschilderd door Jan Abrahamsz. van Beerstraaten (1622 - 1666).
De Nieuwe Brug met het Paalhuis, thans Prins Hendrikkade. Langs de walkant enkele schuiten, rechts en op de voorgrond ijsvermaak, waaronder rechts enkele colvers. Links op de voorgrond het gebouw van het Zeerecht. In het midden de Nieuwe Brug met het Paalhuis daarachter. Op de plaats waar nu het Victoriahotel staat, het 'Hoge huis met de toren' van de familie Den Otter. Rechts op de achtergrond wordt de huizenrij afgesloten door de Haingpakkerstoren.
Rechts de Tesselse Kade en het 'Huis met het torentje', een imposant huis dat in 1553 is gebouwd. De eerrste bewoner was een reder, die het torentje liet bouwen als uitkijkpost om zicht te krijgen op zijn schepen als deze het IJ binnenzeilden. Links hiervan staat het Paalhuis, waar de schepen het paalgeld (= havengeld) moesten betalen (afgebroken in 1681). Aansluitend de Nieuwe Brug over het Damrak. Links, in de verte, het Zeerecht.
Jan Abrahamsz. van Beerstraten heeft altijd in Amsterdam gewoond. Hij was gespecialiseerd in topografisch natuurgetrouwe stadsgezichten, veelal bij winter.
Amsterdam Museum (inv.nr. SA 73; in depot)
Bron: Chris Teulings, Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Het IJ bij de Nieuwe Brug in de winter


Het IJ bij de Nieuwe Brug in de winter, gezien naar het oosten uit 1650 - 1666 door Jan Abrahamsz. van Beerstraaten (1622 - 1666).

Enkele gebouwen aan een dichtgevroren water, waarin een groot aantal zeilschepen. Op het water ijsvermaak. Tussen de gebouwen een open ruimte met een groep mensen. Zwaar bewolkte hemel.

Rechts is een stuk van de Nieuwe Brug over het Damrak te zien. In het midden staat het gebouw van het Zeerecht, gebouwd in 1618. Hier vergaderden de commissarissen voor de Zeezaken. In de 19e eeuw werd er het kantoor voor de stedelijke accijnzen op goederen gehuisvest. Daarna werd het toegewezen aan de stadsingenieur en het Stadswaterkantoor. In 1878 werd het gebouw afgebroken. Op het bevroren Binnen IJ wordt geschaatst en colf gespeeld. In de verte links op het Buiten IJ zijn ook nog schaatsers te zien.

Amsterdam Museum (inv.nr. SA 74), verworven met steun van de Vereniging Rembrandt.

Bron: Chris Teuling, Do Smit


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Het Paalhuis en de Nieuwe Brug te Amsterdam. 1663

Het Paalhuis en de Nieuwe Brug te Amsterdam, 1663, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Amsterdam 1622 - 1666 Amsterdam)

Het dichtgevroren IJ vormt het decor van uitbundig ijsvermaak. Prominent in beeld is de Nieuwe Brug over het Damrak, die de plaats markeerde waar de Amstel in het IJ uitmondde. Op de brug bevindt zich het Paalhuis, het gebouwtje waar schippers paal- of havengeld betaalden. Rechts staat het Huis met het Torentje uit 1553. Op de kade ervoor lopen enkele oosterse kooplieden. Verderop is het Zeerecht zichtbaar, een douanegebouw voor de scheepvaart. Van de hier afgebeelde gebouwen is de Oude Kerk op de achtergrond een van de weinige die tegenwoordig nog bestaan. Jan Beerstraten stamde uit een Amsterdamse familie van topografieschilders. Zijn winterse stadsgezichten vormen veelal aantrekkelijke combinaties van herkenbare locaties en menselijke activiteiten op en rond het ijs.

Rechts de Tesselse Kade en het Huis met het Torentje, dat in 1553 werd gebouwd. De eerste bewoner was een reder, die het torentje liet bouwen als uitkijkpost, om zicht te krijgen op zijn schepen als deze het IJ binnenzeilden. Op deze plek staat nu het Victoriahotel. Links staat het Paalhuis waar de schepen het paalgeld (havengeld) moesten betalen. Aansluitend de Nieuwe Brug over het Damrak. Op de voorgrond links een 'koek en zopie'. Rechts, op de kade staat een groepje mannen in oosterse kleding naar de ijspret te kijken. Het zijn waarschijnlijk Armeense kooplieden, die in Amsterdam in de 17e en de 18e eeuw handel dreven.

De schildersfamilie Beerstraten stelt de kunstgeschiedenis voor problemen. Het bestaan van Jan Abrahamsz Beerstraten, waarschijnlijk dezelfde als Johannes Beerstraten, is boven iedere twijfel verheven. Zijn signatuur siert zowel zeeslagen als stadsgezichten, waarbij in het laatste genre de nadruk ligt op Amsterdam. Andere, verwante stadsgezichten dragen de naam A. Beerstra(a)ten, wat zou verwijzen naar de zoon van Jan, genaamd Abraham. Over hem zwijgen echter de archieven vanaf 1666, het sterfjaar van de vader. De zwierige linkerpoot van de A in zijn signatuur kan daarbij evengoed duiden op een werk van Jan Abrahamsz Beerstraten, die de J en de A aan elkaar placht te schrijven. Dan is er ook nog de ietwat schimmige tweede zoon, Anthonie. De overeenkomsten in stijl, thematiek en formaten binnen de “groep” Beerstraten maken het er niet eenvoudiger op. Wel kan worden opgemerkt dat het aan Jan Abrahamsz toebedeelde oeuvre wordt gekenmerkt door een overtuigende ruimtewerking en geslaagde verbeelding van de winterse kou, terwijl de topografie en de wolkenluchten van Abraham iets minder virtuoos zijn geschilderd. Er is echter wel sprake van eendere stijlkenmerken, hetgeen niet verwonderlijk is omdat vader en zoon wellicht een atelier hebben gedeeld. Gedateerde stadsgezichten van de Beerstratens zijn er alleen van na de stadhuisbrand van 1652, reden waarom misschien de ongedateerde Brand van het Oude Stadhuis als een der vroegste bijdragen aan dat genre mag worden bestempeld. Enkele schilderijtjes van het nog intacte Stadhuis dateren waarschijnlijk eveneens van na de brand. Een veel groter aantal schilderijen heeft echter juist de buitenrand van de stad tot onderwerp: de poorten, het IJ en de omstreken van de stad. Deze thematiek en de toenemende productie van stadsgezichten houden wellicht verband met de Vierde Uitleg van Amsterdam, die in 1654 begon met de sloop van enkele bolwerken. Tijdens de realisering van het uitbreidingsproject vanaf 1662 verschenen er kort na elkaar vier nieuwe stadsbeschrijvingen. Een aantal prenten in de Historische beschrijving der Stadt Amsterdam van Olfert Dapper uit 1663 vertoont opvallende overeenkomsten met sommige schilderijen van de Beerstratens voor wat betreft de beeldhoek van de voorstelling en het gekozen standpunt ten opzichte van een gebouw of plein. Aangezien hierbij geen gedateerde werken zijn van vóór 1663, is niet aannemelijk te maken dat het Beerstraten-atelier betrokken is geweest bij de levering van prentontwerpen. Navolging van de prenten ligt dus eerder voor de hand, temeer daar de figuratie steeds verschillend is. Tot de groep behoren onder meer het Paalhuis van Jan Abrahamsz en de St. Olofskapel en de Noorderkerk in de winter, beide toegeschreven aan Abraham. Het atelier lijkt met deze productie handig te hebben ingespeeld op de behoefte aan stadsgezichten die door de uitbreiding enerzijds en de publicaties anderzijds werd aangewakkerd. (Norbert Middelkoop)

Olieverf op doek. 62,5 x 88,5 cm. Signatuur/datering linksonder op ijsschots: Joannes Beerstraten 1663

Herkomst

Veiling B.E. Greving (Amsterdam) en weduw Gallé (Kampen), Amsterdam (De Brakke Grond), 3 februari 1874, nr. 8 aan W.A. Hopman, gekocht van deze op dezelfde dag; Kamer van de wethouder van financiën, 1879; bruikleen aan Rijksmuseum, 1925-1975

Amsterdam Museum, Amsterdam (SA 7291). Aankoop 3 februari 1874

Bron: Stichting NGA Early Golf, beeldcollectie van Steven J.H. van Hengel, Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, IJsvermaak bij de Hoofdtoren te Hoorn

IJsvermaak bij de Hoofdtoren te Hoorn (gezien vanuit het noorden), na 1651, van Jan Beerstraten (1622-1666).

Op de kade wacht een colver met de colfstok onder zijn rechterarm. De jongen wacht misschien wel op zijn vriendje, geheel rechts, die zich van de volwassenen verwijdert. Verder zien we mensen schaatsen, sleetje rijden, sneeuwballen gooien en iets met een bootachtig voertuig op schaatsen waar een groep ventjes paniekerig achteraan rent (ijszeilen wellicht?).

Olieverf op doek, 75,9 x 63,8 cm.

Kunsthalle, Hamburg

Literatuur

• Winters van weleer. Het Hollandse winterlandschap in de gouden eeuw, onder redactie van Ariane van Suchtelen.

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Schaatsenrijders op het IJ voor het Paalhuis. 1664

Schaatsenrijders op het IJ voor het Paalhuis, door Jan Abrahamsz. van Beerstraaten (1664).

Olieverf op doek. 90 x 127 cm

Gemäldegalerie, Berlijn

Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, The Castle of Muiden in Winter. 1658

English, Nederlands

English

The Castle of Muiden in Winter (1658), by Jan van Beerstraten (1622-1666).

Oil on canvas. 38 x 51 ins / 96,5 x 129,5 cm

National Gallery, London (1311)

Source: Cees van Woerden

Nederlands

IJscolvers en ander wintervermaak voor het Muiderslot uit 1658, geschilderd door Jan van Beerstraten (1622-1666).

Datering onbekend.

Olieverf op doek,5. 96,5 x 129,5 cm / 38 x 51 ins

National Gallery, Londen

Bron: Cees van Woerden

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, The Ruins of the Old Town Hall of Amsterdam after the Fire of 7 July 1652


English, Nederlands

English

The Ruins of the Old Town Hall of Amsterdam after the Fire of 7 July 1652, with two colf players right of the public. By Jan Abrahamsz. van Beerstraten

Oil on canvas. 110 x 145 x 7 cm. Signature: ‘I. Beerstraaten’

Rijksmuseum (SK-A-21). Purchase 1818

Literature

• Hollandse stadsgezichten uit de Gouden Eeuw, Boudewijn Bakker, Henriette de Bruyn Kops, Ariane van Suchtelen, Arthur K. Wheelock (jr.), p. 64, cat.nr. 2 • All the paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam : a completely illustrated catalogue : first supplement: 1976-91, p. 42 • All the paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam : a completely illustrated catalogue, p. 106 • Class distinctions : Dutch painting in the age of Rembrandt and Vermeer, p. 247, fig. 56

Source: Do Smit

Nederlands

De ruïne van het Oude Stadhuis op de Dam te Amsterdam na de brand van 7 juli 1652, met twee colfspelers rechts van het publiek, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten

Olieverf op doek. 110 x 145 x 7 cm. Ondertekening: ‘I. Beerstraaten’

Rijksmuseum (SK-A-21). Aankoop 1818

Literatuur

• Hollandse stadsgezichten uit de Gouden Eeuw, Boudewijn Bakker, Henriette de Bruyn Kops, Ariane van Suchtelen, Arthur K. Wheelock (jr.), p. 64, cat.nr. 2 • All the paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam : a completely illustrated catalogue : first supplement: 1976-91, p. 42 • All the paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam : a completely illustrated catalogue, p. 106 • Class distinctions : Dutch painting in the age of Rembrandt and Vermeer, p. 247, fig. 56

Bron: Do Smit


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winter landscape with figures sleighing, ice skating or colf playing in a town


English, Nederlands

English

Winter landscape with figures sleighing, ice skating or colf playing in a town

Oil

Auctions

• Dorotheum, Vienna. 17th April 2013, Lot 612

Source: Do Smit

Nederlands

Winterlandschap met schaatsende, colf spelende en sleeënde figuren op het ijs in een dorp. Jan Abrahamsz. van Beerstraten.

Olieverf

Veilingen

• Dorotheum, Vienna. 17th April 2013, Lot 612

Bron: Do Smit


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winter landscape with horse-drawn sledge, skaters and colfers

Winter landscape with horse-drawn sledge, skaters and colfers on a frozen waterway by a windmill from Jan Abrahamsz. van Beerstraten (1622 - 1666). Amsterdam and the IJ beyond.

Oil on canvas. 105,5 x 127,8 cm

Provenance

• Anonymous sale; Christie's, Amsterdam, 21 May 1985, lot 158.

• Anonymous sale; Christie's, Amsterdam, 12 June 1990, lot 212.

• Anonymous sale; Christie's, Amsterdam, 10 November 1997, lot 135. • Anonymous sale; Christie's, London, 9 December 2009, lot 7822

Source: Chris Teulings

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winter Scene

Winter Scene, 17th century. Jan Beerstraten (1622 – 1666)

Oil on panel. Panel: 40.7 x 92 cm / 16 x 36 1/4 in.; frame: 67 x 111.5 x 6.5 cm / 26 3/8 x 43 7/8 x 2 9/16 in.

Provenance

• Art market, New York (around 1950s; sold to Haynes); • Dr. Harley A. Haynes Jr., Akron, Ohio (until 1957); • Charles G. Herberich, Akron, Ohio (1957–1959; • gift to the Princeton University Art Museum).

Literature

• ‘Recent acquisitions', Record of the Art Museum, Princeton University 20, no. 1 (1961): p. 24-27., p. 24

Princeton University Art Museum (y1959-101), Princeton, USA. Gift of Charles G. Herberich

Source: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winterfreuden

Winterfreuden
Frierend in sich zusammengezogen läuft eine Frau mit zwei Kindern schnellen Schrittes zum Dorf. Diese kleine Gruppe (jongetje aan de hand met kolfstok) auf der rechten Seite des Gemäldes ist einzige Hinweis auf die Mühen des Winters. Sonst sieht man Menschen, die sich auf dem zugefrorenen Wasserlauf vergnügen. Hier gibt es Schlittschuhe, kleine Schlitten, die mit einem Stöckchen vorwärtsgestossen werden, und einen stattlichen Pferdeschlitten.

Paare, die gemeinsam Schlittschuh laufen, stellen ein neues Kapittel in der Geschichte des privaten Lebens dar. Bis dahin zeigte man sich als Paar zu repräsentativen Anlässen, die Zweisamkeit blieb im Häuslichen verborgen. Die gesellschaftliche Dynamik der Niederlande brachte die Neuerung hervor, dass Ehepaar als Privatleute gemeinsam im öffentlichen Raum sichtbar wurden.

Das Werk von Jan van Beerstraten (1622 - 1666) umfasst neben Schiffs- und Hafenszenen zahlreiche Winterbilder. Landschaften in Eis und Schnee wurden afgrund der sogenannten kleinen Eiszeit zu einem gesuchten Bildthema. Häufig steuert Beerstraten den Bildaufbau durch eine ausgeklügelte Perspektive: Hier wird die Blickrichtung nach hinten links geführt.
Öl auf Leinwand, ohne Masse
Musée d'Art et d'Histoire, Genf
Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Wintergezicht

Wintergezicht, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Amsterdam 1622 - 1666 Amsterdam)

Trustees of the late Lord Berkeley, London

Bron: Stichting NGA Early Golf, beeldcollectie van Steven J.H. van Hengel

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Wintergezicht op Loenen aan de Vecht


Wintergezicht op Loenen aan de Vecht, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Amsterdam 1622 - 1666 Amsterdam)

Particuliere collectie

Bron: Stichting NGA Early Golf, beeldcollectie van Steven J.H. van Hengel


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Wintergezicht op Nieuwkoop. Ca. 1660

Wintergezicht op Nieuwkoop, door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Amsterdam 1622 - 1666 Amsterdam)

Olieverf op doek. 92 x 130 cm

Amsterdam Museum, Amsterdam (A 7291)

Bron: Stichting NGA Early Golf, beeldcollectie van Steven J.H. van Hengel, Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Wintergezicht op Ouderkerk aan de Amstel met colfspelers op de Amstel. 1659


Wintergezicht op Ouderkerk aan de Amstel met colfspelers op de Amstel, in 1659 geetst door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (1622-1666).

Koperplaat

Amsterdams Historisch Museum


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Wintergezicht op Ouderkerk aan de Amstel. 1659

Wintergezicht op Ouderkerk aan de Amstel, waarschijnlijk in februari 1659 geschilderd door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Amsterdam 1622 - 1666 Amsterdam)

Het is kwart voor drie: de kerkdienst gaat zo beginnen. De dames met hun bijbels gaan snel de toreningang binnen. De wind waait uit het noorden. Er wordt flink geschaatst op de Driemond, het kruispunt van de rivieren Amstel (voorgrond) en Bullewijk (de vaart onder de brug richting Abcoude). De beurtschipper is ingevroren maar het vervoer over het ijs gaat door.

Twee duwsleden met personen worden voortgeduwd door mannen op de schaats. Een alternatieve vervoersmogelijkheid, snel en geen gehobbel. Spelende kinderen op een prikslee op de voorgrond. Er wordt wat sociaal gebabbeld door een heer met bontmuts en een dame met mand onder de arm. En de onvermijdelijke kolfstokken zijn ook aanwezig. Een jongetje staat nog langs de kant: zie ik bekenden? Een heer gaat voor de dienst begint nog even naar de plee bij het water. Onder de brug heeft iemand hoge nood.

Ouderkerk is in de zeventiende eeuw een verkeersknooppunt in het achterland van Amsterdam. Personen en vracht te voet, te paard, met de trekschuit, richting Utrecht of Gouda: alles moet langs Ouderkerk en langs dit stukje Amstel. De schuiten naar Gouda varen van links naar rechts, de schuiten naar Utrecht gaan recht vooruit onder de brug door. En de reizigers te voet of te paard van en naar Utrecht moeten over de brug. Deze is tien jaar eerder (1649) gebouwd als onderdeel van de nieuwe straatweg van Amsterdam naar Utrecht. Daarvoor lag er een kwakel, een voetgangersbrug. Het huis links van de brug, waar in 1659 al een bakkerij in is gevestigd (en nu nog steeds) moet tien jaar daarvoor ook zijn vernieuwd.

Op de plaats van de kerk, de Sint Urbanuskerk, zijn al resten van voorgangers uit de elfde eeuw aangetroffen. Ouderkerk is één van de oudst bewoonde plaatsen in Amstelland en waarschijnlijk ouder dan Amsterdam. De heren van Aemstel, waarvan Gijsbrecht van Aemstel er één was, waren hier de leenheren van de Bisschop van Utrecht.

Achter de bebouwing in het midden van het schilderij ligt nu al 400 jaar de Portugees-Israëlitische Begraafplaats. Misschien hebben de Heren van Aemstel op die plaats een kasteel gehad. In 1659 sprak men nog van het Huis ten Amstel en het Hofland.

Het open knekelhuis, in de hoek naast de toren, zul je nu niet meer aantreffen. Aan de bouw van het verhoogde schip van de kerk kunnen we geen jaartal koppelen. In 1674 stort de torenspits naar beneden en 100 jaar later wordt de kerk afgebroken en vervangen door de huidige Amstelkerk.

Links staat een stenen huis, het Klooster genaamd. Dat was in de zeventiende en achttiende eeuw een bierstekerij, waar ze bier in het groot verkochten. Het scheen een grote kelder te hebben. Er achter is rond 1655 een school gebouwd. Je kan links nog net de schoorsteen zien.

In het Ouderkerk van nu zijn er nog altijd de hoge bomen rond de kerk, de bakkerij links van de brug en de brug zelf. Die heeft het al meer dan 350 jaar volgehouden. Nog steeds is dit het meest bijzondere plekje van Ouderkerk aan de Amstel.

95 x 132,5 cm

Amsterdam Museum
Download
Afbeelding in groter formaat (tif, 18.4 MB; zie bijlage)
Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winterlandschap met figuren op het ijs en gezicht in een dorp

Winterlandschap met figuren op het ijs en gezicht in een dorp, vrij naar Hendrik Hondius i. De stad aan de horizon zou Antwerpen kunnen voorstellen.

Olieverf op doek/Oil on canvas. 71,3 x 119,4 cm. Gemonogrammeerd linksonder: J.B.

Veilingen/Auctions

• Christie's, Londen (Engeland), 1933-07-10, lotnr. 14

Bron/Source: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winterlandschap met schaatsers en colvers voor het kasteel te Buren

Winterlandschap met schaatsers en colvers voor het kasteel te Buren door Abraham van Beerstraaten (1622 - 1666)

Olieverf op doek. 85 x 131 cm. Gesigneerd: A. Beerstraten

Particuliere collectie Frankrijk. In december 2013 te koop aangeboden door veilinghuis Millon & Associés te Parijs met een geschatte opbrengst van € 20.000 tot € 30.000. Op de PAN Amsterdam 2014 te koop aangeboden door kunsthandel P. de Boer bv te Amsterdam.

Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Winters stadsgezicht op de Martinikerk te Sneek. 1663


Winters stadsgezicht op de Martinikerk te Sneek uit 1663 door Jan Abrahamsz. van Beerstraaten (1622 - 1666).

Het schilderij geeft een gezicht op Sneek vanuit het noordwesten met op de voorgrond links de voormalige Noorderpoort. Rechts daarvan de Martinikerk, toen nog voorzien van het westfront met zadeldaktorens. Rechts is de Waterpoort met het uiterlijk van een kapel. Tussen de Martinikerk en de Waterpoort is een andere kerk met toren. Dit zou de kapel van het Sint Anthoniegasthuis aan de Oude Koemarkt kunnen zijn, maar dan een kwartslag gedraaid. Links van de Martinikerk een koepeltoren, waarschijnlijk die van het Walthahuis. Het stadhuis was lager dan nu en is niet goed te zien. Nog verder naar links is de kapel van het Kruizebroederklooster. De vestingwerken van Sneek goed weergegeven: links de Noorderpoort met valbrug en bastions er voor, de stadsmuur met weertorens. Op het bastion bij de Noorderpoort een standermolen. Op het ijs van de stadsgracht (rechts) zijn schaatsende mensen te zien en mensen met sleden (duwslede en prikslede). Rechts op de weg naar de Noorderpoort twee mannen die aan het kolven zijn een een marskramer.

Olieverf op doek.
Auctions
Sothebys, Old Master & 19th Century European Art, 29 January 2010, Lot 738 as Circle of Jan Abrahamsz. Beerstraten Winter Cityscape with Ice-skaters and golfers. Oil on canvas. 30 1/4 by 40 1/4 in./76.8 by 102.2 cm. Estimate USD 8,000 - 12,000; Sold USD 25,000
Fries Scheepvaartmuseum (2002-434).

Bron: Do Smit

Download

Volledige afbeelding (zie bijlage jpg, 261KB)


Lees volledige artikel
Jan Abrahamsz. van Beerstraten, Wintertafereel

Wintertafereel, vermoedelijk van de hand van Jan Abrahamsz van Beerstraten (1622 - 1666) of atelier.

Jan Abrahamsz van Beerstraten was de vader van Abraham en Antonie van Beerstraten, die beiden naam maakten als schilder

Bron: Pius Muskens, Jaap Röell, Theo Daatselaar antiquair te Zaltbommel ([email protected])

Lees volledige artikel
J.A. van Beerstraten, Een winterlandschap met kunstschaatsen en colfspelen op een bevroren rivier voor een kerk
Jan Abrahamsz. Beerstraten was het meest vooraanstaande lid van een kunstenaarsfamilie uit Amsterdam. Naast zijn afbeeldingen van zuidelijke zeehavens en zeeslagen, was Beerstraaten beroemd om zijn winterlandschappen. Vanaf ongeveer 1659 begon de kunstenaar topografisch nauwkeurige beelden weer te geven van Holland uit het midden van de zeventiende eeuw, met name in en rond Amsterdam. De winterlandschappen van Beerstraaten, waarvan dit schilderij een bijzonder mooi voorbeeld is, kenmerken zich door hun wat romantische sfeer. Zijn kleurenschema in deze schilderijen is meestal tonaal van aard, met subtiele kleurmodulaties om het lichtspel over het heldere, besneeuwde landschap te creëren. Het gevoel van atmosfeer wordt versterkt door de relatief lage horizonlijn waarin een derde of meer van de compositie aan de lucht wordt gegeven, terwijl de ruimte, zoals hier, wordt gecreëerd door diagonaal terugwijkende bevroren waterwegen met verschillende figuren die op het ijs springen.
Lees volledige artikel
J.A. Beerstraten, Een winterlandschap met figuren die schaatsen en kolf spelen op een bevroren rivier voor een kerk -
Herkomst: Christie’s Online Auction 22205 Modern Medici Part II: Selections from a New York Collection


Details: Jan Abrahamz. Beerstraten (Amsterdam, 1622-1666) Een winterlandschap met figuren die schaatsen en kolf spelen op een bevroren rivier voor een kerk, gesigneerd en gedateerd ‘F.B. fecit A. 1657’ (middenonder, op de toren) olieverf op doek 91 x 118 cm.


Lees volledige artikel