Adam van Breen (Amsterdam, 1585 - Noorwegen, na 1642) was een Nederlands kunstschilder uit de Gouden Eeuw.
Van Breen werd geboren in 1585, zeer waarschijnlijk in Amsterdam, en was gespecialiseerd in winterlandschappen. In 1611 noemde hij zich bij zijn ondertrouw in Amsterdam 'jonkheer van Amsterdam', en trouwde in Den Haag op 13 februari in hetzelfde jaar met Maertje Castel. In 1612 werd hij daar ook lid van de Sint-Lucasgilde, het lidmaatschap duurde tot 1621. Nadat hij in 1624 failliet was gegaan in Amsterdam, vertrok hij naar Oslo maar weer terug naar Amsterdam in 1628. In 1636 vertrok hij weer naar Noorwegen, waar hij onder andere hielp met het decoreren van het Akershus. Hij verbleef in Noorwegen tot aan zijn dood.
Van Breen werd beïnvloed door Hendrick Avercamp en David Vinckboons, hij was mogelijk een leerling van een van hen. [wikipedia]
Adam van Breen, winter landscape with elegant figures skating and playing colf. 1619
A winter landscape with elegant figures skating and playing colf on a frozen river, a town beyond. 1619. (Follower of) Adam van Breen (Amsterdam, 1585 - na 1642, Noorwegen)
Oil on panel. 55.3 x 70.8 cm. With signature and date 'A.v.breen.1619' (lower right)
Provenance • Wallraf-Richartz Museum, Cologne (according to a label on the reverse).
Auction
• Christie’s Amsterdam. Sale 2604 (Old Master Pictures and Drawings), Lot 22, 5 November 2003. Estimate EUR 15,000 - EUR 20,000; Price realised EUR 38,240
Adam van Breen, A winter landscape with figures skating and playing colf on a frozen river
A winter landscape with figures skating and playing colf on a frozen river, a village beyond. (Circle of) Adam van Breen (Amsterdam?, 1585 – after 1640, Norway)
Let op: Er bestaat van dit schilderij een periode reproductie.
Oil on panel. 6 7/8 x 10 5/8 in. / 17.4 x 27 cm
Auction
• Christie’s London, South Kensington. Sale 5013 (Old Master Pictures), Lot 12, 26 April 2006. Estimate GBP 1,000 - GBP 1,500; Price realised GBP 16,800
Adam van Breen, De Hofvijver gezien vanaf het Doelenterrein. Ca. 1618
De Hofvijver gezien vanaf het Doelenterrein door Adam van Breen uit ca. 1618.
Het schilderij toont ons een gezicht op de bevroren Hofvijver. Links zijn de Hofgebouwen weergegeven, in het midden de huizen aan het Buitenhof en de Plaats met daarboven de toren van de Grote of St. Jacobskerk, en rechts de rij bomen van de Lange Vijverberg en een klein gedeelte van het oude gebouw van de St. Sebastiaansdoelen.
Een grote menigte Hagenaars heeft de ijzers ondergebonden en geeft zich over aan het sportieve wintervermaak op het ijs. Tussen de vele schaatsers zijn verschillende paren te bespeuren die hand in hand over de gladde ijsvlakte zwieren. In het midden zien we een knaapje dat op het punt staat onderuit te glijden, en links, bij het ‘Ministerstorentje’, is een kind in een wak gevallen vlak bij een colver. Rechts spreekt een oud vrouwtje met windmolentjes in een mand op haar rug twee kinderen aan. Rechts daarvan, tegen de kademuur, doet een gehurkt jongetje zijn behoefte. Voor de Hofvijver loopt over het Doelenterrein (de latere Korte Vijverberg) een stoet edelen, voorafgegaan dor een garde hellebaardiers en gevolgd door enkele pages. Aan het hoofd van de groep edelen lopen drie voorname personages, waarvan er twee duidelijk zijn te identificeren: in het midden prins Maurits van Oranje en aan zijn linker zijde zijn halfbroer prins Frederik Hendrik. De derde persoon stelt mogelijk de Friese stadhouder Ernst Casimir voor. Het hier afgebeelde gevolg heeft geen betrekking op een specifieke historische gebeurtenis. De prinsen en hun gevolg zijn slechts als aankleding in de voorstelling opgenomen. Wel is het goed mogelijk dat het schilderij werd gemaakt ter gelegenheid van prins Maurits’ vijftigste verjaardag in november 1617.
Doek, olieverf, hout. 76,5 x 180 cm.
Haags Historisch Museum (object 1930-0011-SCH). Aankoop 1930.
Ice on the Scheldt. Attributed to Adam van Breen from about 1680. 25"x 35,5".
A colver, hands low at the end of his stroke, watches the ball skim the ice to an unseen target goal some 30 metres away, perhaps in front of the boy in a red tunic, holding a colf.
Whenever the frozen surface permitted, droves of burgers took to the ice to play colf, kolf, curling and bowls; stroll, skate, gossip, and rejoice in the sense of belonging to a greater community.
The short variant of ijscolf could easily be accommodated on the bustling ice.
Royal and Ancient Golf Club, St. Andrews, Scotland
Literature
• Golf through the ages by Michael Flannery, page 220. January 2004 Download Ingelijst in hoge resolutie (zie bijlage; tif, 17.6 MB)
Adam van Breen, Skating on the Frozen Amstel River. 1611
Skating on the Frozen Amstel River (1611) by Adam van Breen (c. 1585 - 1640)
Winter is the most frequently represented season in Dutch seventeenth-century art. One of the finest artists to paint winter scenes was Hendrick Avercamp (1585–1634), whose depictions of young and old, rich and poor populating frozen waterways were recently featured in an exhibition at the National Gallery of Art. However, Avercamp was neither the first nor the only Dutch artist to paint this type of winter scene. While the exhibition of his paintings and drawings filled the walls of the Dutch Cabinet Galleries, the Gallery’s permanent collection was enriched with a delightful winter scene by one of his contemporaries, Adam van Breen’s Skating on the Frozen Amstel River (1611).
Much like Avercamp, Van Breen depicted Dutch citizens enjoying a bright wintery day, capturing the excitement when the ice was finally strong enough to welcome skaters. In the foreground are elegant figures dressed in vibrantly colored clothes preparing to skate, while others happily glide into the distance, along the smooth surface of the frozen river. Characteristic of these paintings are the many anecdotes that are illustrated, for example a young boy who propels himself on his prikslee (a small push-sled); an ice boat under full sail; and an orphan from the Burgerweeshuis (City Orphanage) of Amsterdam, recognizable by his half-red, half-black costume, carrying a kolf-stick over his shoulder. Occasionally accidents occur, as in the middle distance where two figures are sprawled on the ice.
This particular painting is unusual in the geographical accuracy of the buildings. Instead of an imaginary city, the artist staged the figures against the profile of Amsterdam. The view is along the river Amstel, just south of that city. The church spires punctuating the city’s profile are those of the Nieuwe Kerk, the Oude Kerk, and the nearest, the Zuiderkerk. The Zuiderkerk was built between 1603 and 1611, and this painting is the first depiction of this newly constructed Protestant church.
Little is known about Van Breen’s origins or his artistic training. His small surviving oeuvre consists mostly of winter landscapes, similar to those painted by Avercamp. Both artists may have studied in Amsterdam with David Vinckboons (1576–1633). Van Breen later moved to The Hague, where he married before he returned to Amsterdam. Eventually, he immigrated to Norway where he worked for King Christian IV. This beautifully executed and topographically interesting painting is one of his earliest known works and the earliest Dutch seventeenth-century painting in the Gallery’s collection.
Oil on panel. Overall: 65 x 43 cm; framed 55,88 x 78,74 x 5,08 cm
Provenance
(John Mitchell Fine Paintings, London); purchased 12 March 2010 by National Gallery of Art, Washington DC
Rights
The Lee and Juliet Folger Fund, in honor of Arthur K. Wheelock, Jr.
National Gallery of Art, Washington D.C. (2010.20.1): West Building, Main Floor - Galery 50A
Source: Do Smit Download Afbeelding in groter formaat (zie bijlage; jpg, 10.7 MB)
Adam van Breen, Winter Scenery with skaters and kolf players
Winterlandschap met kolfspelers, Winter Scenery with skaters and kolf players, by Adam van Breen (Den Haag ca 1585 - between 1642 and1648 Christiana (Oslo)
Olieverf op koper, oil on copper. Gesigneerd met monogram AVB, signed with monogram AVB. 24,4 x 39,6 cm
Winter scenes with fashionable skaters and kolf players are a favourite subject of Adam van Breen, although he also painted harbour and garden scenes and portraits. His work is rare and comparatively little is known about his life.
Adam van Breen worked in The Hague from circa 1611 to circa 1618, the year in which he painted 'The Vijverberg, The Hague, in winter, with Prince Maurits and his retinue in the foreground' (Rijksmuseum, Amsterdam). That year van Breen also published 'De Nassausche wapen-handelinge van Schilt, Spies, Rappier ende Targe', a military training manual inspired by Prince Maurits's reform of the Dutch army.
Van Breen was in Amsterdam in the mid 1620s. From circa 1624 her worked in Christiana (Oslo), Norway, where he painted portraits. Van Breen died in Christiana sometime between 1642 and 1648.
The work of Adam van Breen is represented in the Rijksmuseum, Amsterdam, and the Gemeentemuseum and the Haags Historisch Museum, The Hague.
Winterlandschap met schaatsers, door Adam van Breen (1585 - 1640)
IJsvermaak met schaatsers bij een dorp en een molen. Rechts zien we twee colvers.
Olieverf op paneel. Drager 55,1 x 111,7 cm. Signatuur: monogram
Rijksmuseum, Amsterdam (SK-A-4951), verworven in 1999 uit het legaat van mevrouw E.F. Verspyck-Laan te Aerdenhout
Legacy
…; donated, with two other paintings, to the museum by R.H.A. Verspyck, Chateauneuf, and Mrs I.A. Uitenhage de Mist-Verspyck, Aerdenhout, from the estate of Mrs E.F. Verspyck-Laan, Aerdenhout, 1999
Anonieme periode reproductie naar Adam van Breen, A winter landscape with figures skating and playing colf on a frozen river
A winter landscape with figures skating and playing colf on a frozen river, a village beyond / Scène animée avec des patineurs sur une pièce d'eau gelée. Manner of Dutch School, 17th Century
Dit is een anonieme periode reproductie van een schilderij van Adam van Breen.
Oil on oak panel / Huile sur panneau de chêne. 17,50 x 27 cm
Auction Venue/Sale • Artcurial (https://www.artcurial.com), Lot 342, Vente 3863, Feb 12, 2019. Realized Price: € 3,380 (= +170% above mid-estimate)
Adam van Breen, Winterlandschap met schaatsers en jagers, in de verte een stad
Er is weinig informatie tot ons gekomen over de carrière van Adam van Breen, die hij deelde tussen Amsterdam en Christiania (nu Oslo), na een eerste decennium in Den Haag, waar hij tussen 1612 en 1621 was ingeschreven in het Sint-Lucasgilde In Noorwegen is het vooral als decoratieschilder dat hij tussenbeide komt, werkend voor het paleis van gouverneur Christopher Urne in Akershus en dat van koning Christian IV. Adam van Breen was ook de auteur van de illustraties voor een militaire verhandeling, Le manement d'armes de Nassau, gepubliceerd in Den Haag in 1618. bevroren rivieren bevolkt door schaatsers, met kale bomen waarvan de takken worden opgetild met een dun laagje sneeuw, en met machtige gebouwen, zoals het hier gepresenteerde schilderij uit de collectie Vaxelaire. Voor een stad waar we in de verte het silhouet van de klokkentorens kunnen onderscheiden, hebben elegante inwoners zich op een bevroren rivier bevonden en genieten van de festiviteiten die het ijs te bieden heeft: paarschaatsen, arrensledetochten of zelfs passeren een bal met stokjes in een spel dat later hockey werd. Links richt een jager zich op een vogel die zo onvoorzichtig was om niet ver van hem vandaan op de boom te landen%E2%80%A6 Het oog van de kijker die de compositie scant, ontdekt steeds weer nieuwe details. Een gouden sfeer baadt in dit landschap waarin van Breen zijn kleuren, blauw, groen en bruintinten vakkundig heeft gerangschikt, waartegen het wit van de sneeuw en de vrolijkheid van de schaatsersoutfit contrasteren.