Hendrick Avercamp, Ball-marker, smoking a pipe, with a boy

English, Nederlands

English

Ball-marker (= fore-caddy) smoking a pipe, with a boy, by Hendrick Avercamp (1585 - 1634)

Drawing. Pen and brown ink with watercolour over black chalk, with some bodycolour and a line of brown ink bordering it on all sides, on paper. 100 x 72 mm. Inscription lower right: S. van kampen (= Stomme van Kampen)

Provenance

• with Colnaghi's; bt. Ingram (Lugt 1405a), March 1938

Exhibitions

• The Golden Century; Dutch Drawings from the Fitzwilliam Museum. 1995-11-15 - 1996-12-22 Organiser: Staatlische Graphische Sammlung, Munich, Germany Venue: Lenbachhaus, Munich Notes: Touring exhibition. On display at the Lenbachhaus until 14/01/96, at the Kurpfälzisches Museum (Heidelberg) from 11/02 to 08/04, at the Herzog Anton Ulrich-Museum (Braunschweig) from 01/05 to 30/06, and at the Fitzwilliam Museum from 08/10. Catalogue number: 79

Documentation

• Scrase, David. 1996. The Golden Century; Dutch Master Drawings from the Fitzwilliam Museum Cambridge.München: Schirmer/Mosel Reproduced.

• 's Amsterdammers Winter in de bundel Poësy (p. 63; 1657) door Johan Six van Chandelier. (English: The winter of Amsterdam Citizens from Johan Six van Chandelier. Amsterdam 1620-1695 Amsterdam. Poem: 1657. Van Hengel, Early Golf, p. 50. 1990/1995)

A barber or a marker – A closer look at colf, Robin K. Bargmann. Robin K. Bargmann in Through the Green, May 2020 Fitzwilliam Museum, Cambridge (England) (PD. 87-1963)

Nederlands

Rokende markeur met een jongetje, door Hendrick Avercamp (1585 - 1634) Verworpen titel: Pijprokende man en een jongetje

Pen in bruin, gewassen in blauw, bruin en rood, over grafiet op papier. 100 x 72 mm. Opschrift rechtsonder: S. van kampen (= Stomme van Kampen) in 18e-eeuws handschrift

Robin Bargmann, december 2016:

De afgebeelde man is een helper, markeur genoemd, bij het kolfspel dat veelal op het ijs werd gespeeld. Onder zijn arm houdt hij een paal die in het ijs werd geprikt en diende als doel voor de kolfers om de bal naartoe te spelen. De afstand vanaf het beginpunt naar het doel was ca. 50-100 meter lang. Uit vaderlandsliefde was deze kolfpaal soms geschilderd in de nationale rood-wit-blauwe kleuren. In zijn zak heeft de helper lederen kolfballen in een bewaarnetje meegenomen voor de spelers. Soms werd als doel ook een boomstronk gekozen of een half in het ijs verzonken roeibootje waartegen, of zelfs waarin, het balletje geslagen moest worden in zo weinig mogelijk slagen.

Herkomst

• private collection Bruce Stirling Ingram (Sir), London/Cambridge/Chesham. Maart 1938 - 1963

• Fitzwilliam Museum, Cambridge (England) , inv./cat.nr PD. 87-1963. Schenking Sir Bruce Ingram Tentoonstellingen

• The golden century : Dutch master drawings from the Fitzwilliam Museum Cambridge = Das Goldene Jahrhundert : Holländische Meisterzeichnungen aus dem Fitzwilliam Museum Cambridge Städtischen Galerie im Lenbachhaus München , München , 1995-11-15 - 1996-01-14 , nr. 79, afb.

Literatuur

• Welcker/Hensbroek-van der Poel 1979 , p. 268, T. 92.11

• 's Amsterdammers Winter in de bundel Poësy (p. 63; 1657) door Johan Six van Chandelier (Amsterdam 1620-1695 Amsterdam)

A barber or a marker – A closer look at colf, Robin K. Bargmann. Robin K. Bargmann in Through the Green, May 2020

Bron/Source: Robin Bargmann, Do Smit