Schilderij: Lucas van Valckenborch, Winter Landscape with Snowfall near Antwerp - 1575
Lucas van Valckenborch
Biografische gegevens:
Lucas van Valckenborch (ook Valckenborg en Valckenborch) (Leuven, 1535 - Frankfort, begraven op 2 februari 1597) was een Brabants kunstschilder die vooral landschappen en genrestukken schilderde. Hij werd beïnvloed door de stijl van Pieter Bruegel de Oude.
Lucas van Valckenborch werd waarschijnlijk in Mechelen opgeleid. Hij is alleszins in het register van het overeenkomstige Sint-Lucasgilde vermeld. Hij bracht ook tijd door in Antwerpen. Wie zijn leraar was is onbekend. In 1564 werd Jaspar van der Linden leerling.
De protestant Valckenborch verliet Mechelen in 1566, samen met zijn broer Marten van Valckenborch, Hans Vredeman de Vries en Hendrik Steenwijk de Oudere. Hij aanvankelijk zich eerst in Antwerpen, en reisde daarna naar Luik en Aken.
Ze zouden terug naar Antwerpen komen zijn waar Lucas in contact kwam met landvoogd Matthias die van 1577 tot 1581 de landvoogd van de Habsburgse Nederlanden was. Lucas trad in 1579 in dienst van de landvoogd. Toen Matthias zijn ambt in 1581 neerlegde volgde Valckenborch zijn meester naar Linz. In 1592/93 trok hij naar Frankfurt waar zijn broer Marten al sinds 1586 schreef. Hij verkreeg er in 1594 burgerrechten en verdween er in 1597.
Zijn broer Marten van Valckenborch en diens zonen Gillis van Valckenborch en Frederik van Valckenborch waren ook schilders. [wikipedia]
Schilderij: Lucas van Valckenborch, Winter Landscape with Snowfall near Antwerp - 1575
Schilder: Lucas van Valckenborch
Techniek: Gemengde techniek op eikenhout
Afmeting: 61 x 82,5 cm.
Bijzonderheden: Linksonder ge monogrammeerd en gedateerd: +1575. LVV
Details: onder 'publicatie bekijken'
Literatuur
- Golf & Kolf, zeven eeuwen geschiedenis door Jacques Timmerman
- Golf, the true history by Michael Flannery
- Serendipity on Early Golf (2010) van Robin Bargmann, pagina 54.
Zie ook:
- Correspondentie Steven van Hengel
English
Sixteenth-century landscape painting has Lucas van Valckenborch to thank for the development of groundbreaking new picture types – the forest scene and, above all, the winter landscape. Whereas the latter had previously been conceivable only as part of a cycle of the four seasons, Van Valckenborch’s wintry views of Antwerp are pictorial inventions in their own right. Presumably commissioned by the Malpaerts – a local silk-dealing family – the Städel version is charming by virtue of its narrative details and especially its convincing representation of falling snow.
Mixed technique on oak. 61.0 x 82.5 cm. Monogrammiert und datiert unten links: +1575. LVV
Städel Museum, Frankfurt am Main (1857). Acquired in 1932 with funds provided by Carl Schaub-Stiftung