Jan van Ravesteyn

Jan van Ravesteyn (Den Haag, ca. 1572 – 1657) was een toonaangevend portretschilder uit de vroeg-Hollandse Gouden Eeuw. Hij werkte vrijwel zijn gehele carrière in Den Haag, waar hij zich ontwikkelde tot een van de belangrijkste schilders aan het stadhouderlijk en diplomatiek hof. Van Ravesteyn was sinds 1598 lid van het Haagse Sint-Lucasgilde en werd later een invloedrijke figuur binnen het lokale kunstenaarsmilieu.

Zijn portretten onderscheiden zich door een precieze, bijna fijnschilderachtige techniek, waarmee hij luxueuze stoffen, kant, sieraden en wapenrustingen met opvallende zorg weergeeft. Van Ravesteyn portretteerde leden van de adel, diplomaten, militairen en welgestelde burgers, maar bleef bovenal de huis- en hofschilders van de familie Oranje – met name rond prins Maurits en Frederik Hendrik.

In een periode waarin officiële representatiepolitiek steeds belangrijker werd, speelde Van Ravesteyn een sleutelrol in de beeldvorming van de jonge Republiek. Zijn werk combineert waardigheid en afstandelijkheid met een scherp gevoel voor status en identiteit. Hoewel hij na zijn dood enigszins overschaduwd werd door tijdgenoten als Mierevelt, geldt Van Ravesteyn tegenwoordig opnieuw als een van de meest verfijnde en invloedrijke portrettisten van het vroeg-17e-eeuwse Holland.

Zie ook:

Index personen

Jan Anthonisz. van Ravesteyn, Portrait of a young colf player - 1626
Titel: Portret van een onbekende jongen

Herkomst: Particulier bezit

Artiest: Jan van Ravesteyn


Datering: 1626


Techniek: Olieverf op doek


Afmeting: 115 x 84 cm


Bijzonderheden:

De niet geïdentificeerde jongen gaat in rokken gekleed en heeft een hoed op. Hij staat naast een stoel en voor een muur, waarlangs we nog net het huis inkijken. Vele attributen zijn over het hele beeld verspreid. Er zijn attributen die door hemzelf gedragen worden (zoals de penning aan de ketting over zijn linkerschouder) en dingen die hij vasthoudt (zoals de kolfstok in zijn rechterhand). Verder zijn er zaken bij het kind geplaatst, zowel op de voor- als op de achtergrond. Aan zijn voeten zijn bij de kolfstok behorende kolfbal en een braaf opzittende, zwart-wit gevlekte hond met halsband te zien. Op de leuning van de stoel zit een parkiet of een kleine papegaai, op de zitting van de stoel liggen trommelstokken, achter de stoel staat de bijbehorende trommel en tegen de stoel aan leunt een prachtig hobbelpaard.. Deze attributen zijn gekozen uit de materiële cultuur waarmee een kind als deze jongen in het dagelijks leven ook werkelijk omringd was.

Elk jaar wordt in The Loretto School te Musselborough (Edinburgh, Schotland) een veiling gehouden die geheel gewijd is aan 'golfing memorabilia', dat wil zeggen alle mogelijke en onmogelijke zaken die met het golfspel te maken hebben. Door veilinghuis Sotheby's is in 1992 bij die gelegenheid ook dit schilderij aangeboden. De waarde van het schilderij is in dat jaar geschat op ongeveer € 300.000, maar het is ons onbekend gebleven voor welk bedrag en aan wie het schilderij uiteindelijk is geveild.

Literatuur:

R. Bargmann, Serendipity on Early Golf van Robin Bargmann (2010) 62.
Details:
Lees volledige artikel