Jan Steen

Jan Havickszoon Steen (1626–1679) was een Nederlandse schilder uit de Gouden Eeuw, bekend om zijn levendige en humoristische genretaferelen. Zijn werken tonen vaak chaotische huishoudens, vrolijke feesten en alledaagse scènes met een satirische ondertoon. Steen verweefde subtiele verwijzingen naar spreekwoorden en morele lessen in zijn schilderijen, zoals in "Het vrolijke huisgezin", dat het gezegde "Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen" illustreert. Zijn meesterlijke gebruik van kleur, licht en detail, gecombineerd met theatrale composities, maakt zijn werk uniek. Steen's schilderijen zijn wereldwijd te bewonderen, onder andere in het Rijksmuseum en het Mauritshuis.

Zie ook:

Index personen

Jan Steen, Beugelen, 'Kolven door den beugel', Klossen
Herkomst: Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe (inv.nr 260)


Schilder: Jan Steen


Techniek: Olieverf op eiken paneel


Afmeting: 57 x 49,5 cm


Beschrijving:


Schepel en bal, te gebruiken voor het 'colven door den beugel' of voor het klosspel

Details:
Lees volledige artikel
Jan Steen, Beugelen - ca. 1677
Herkomst: Particuliere collectie

Schilder: Jan Steen


Techniek: 

Afmeting: 

Beschrijving:

Beugelen tijdens een tuinfeest bij de familie Paets. Op dit schilderij zijn beugelende dames afgebeeld en dit zien we niet vaak op 17e-eeuwse schilderijen. Robin Bargmann: 'Het tafereel van Jan Steen zit natuurlijk vol met zinnebeelden de liefde betreffende. Het beugelspelen is volgens mij ook een verwijzing naar het ondeugende (dat iets niet door de beugel kan).'

Details:
Lees volledige artikel
Jan Steen, Winter Scene - ca. 1650
Herkomst: Slot Skokloster, Bålsta, Zweden (LSH_DIG3536)

Schilder: Jan Steen


Techniek: Olieverf op canvas


Afmeting: 66,7 x 96,5 cm


Beschrijving: 

In de linker onderhoek zien we een paartje, waarvan de man een colfstok voor zich uitduwt. Iets rechtsboven daarvan zien we een colver op het ijs.

Details:
Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, A Twelfth Night feast (= January 6) C. 1661


English, Nederlands

English
A Twelfth Night feast (= 6 January): 'The King drinks' from c. 1661 by Jan Steen (1626 - 1679).

Oil on panel. 400 x 540 mm. Acquired by George IV when Prince Regent in 1814 as part of the Collection of Sir Francis Baring

Steen shows us a family celebrating Twelfth Night, 6 January. During the festivities, which commemorate the visit of the three wise men to the newborn Christ, lots were drawn to choose a king. The men and the boy in the foreground wear their lots in their hats. This evening, the man seated on the right is the king. He takes a sip and everyone shouts 'The king drinks!'.

Steen devoted extraordinary attention to this painting. The spatial construction is complex and the details are very carefully worked out, such as the little girl lifting her skirt to jump over three candles.

Exhibition

• Mauritshuis, The Hague. Automn 2016

The Royal Collection of Her Majesty Queen Elizabeth II (RCIN 407489)

Source: Saar Nijs, Michiel Eijkman

Nederlands


Driekoningenavond: 'De koning drinkt' uit circa 1661 van Jan Steen (1626 - 1679).

Steen toont hier een familie die Driekoningen viert: 6 januari. Tijdens dit feest, dat het bezoek van de drie koningen aan het Christuskind herdenkt, werd een koning gekozen met behulp van loodjes. Die loodjes zitten op de hoeden van de mannen en de jongen vooraan. Deze avond is de zittende man rechts de koning. Hij neemt een slok en het gezelschap roept: 'De koning drinkt!'.


Steen besteedde uitzonderlijk veel aandacht aan dit schilderij. Het heeft een complexe ruimteconstructie en de details zijn heel zorgvuldig uitgewerkt, zoals het meisje dat haar rok ophoudt om voorzichtig over drie kaarsjes te stappen.


Olieverf op paneel. 400 x 540 mm. Aangekocht door George IV, 1814


Tentoonstelling


• Mauritshuis, Den Haag. Herfst 2016


Download

• Oorspronkelijke opname in groter formaat met kleurenschaal (jpg, 13.0 MB)


Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, Beugelen
English



Figures before an inn, merry-making and playing a game of 'beugelen', by Jan Havicksz. Steen (Leiden 1626 - 1679 Leiden).

Description

The subject of this picture is as anything else the time of day. The distant sky, whose colours anticipate sunset, dominate the upper part of the picture and the distant village and dunes, defines its mood, while the long shadows cast by the peasants playing kolf in the foreground underscore this mood, reminding us that the heat of a summer's day is cooling as afternoon gives way to evening. The discarded spade in the left foreground suggests that the players may well have done a hard day's work before gathering outside the inn to drink, smoke and play, although the amorous advances that one of them is making on the innkeeper's daughter may perhaps suggest that he has made a head start on the sauce. While Jan Steen painted pictures with a more dominant landscape content such as this one in the earlier part of his career, the understated sophistication of this work and its underlying mood shows that by the time he painted it he had attained a considerable degree of maturity. Braun's dating of this work to circa 1650-54 is convincing, although from 1653 onwards Steen's figures become larger than here, and stay that way, so this picture probably dates from the first quarter of the 1650s.1 At that time Steen, who had just married the daughter of the landscape painter Jan van Goyen, was living in the Hague.

Although the game played outside the inn is rightly called kolf, it seems to be a rather different game to the one played on ice and to be seen in winter landscapes by Steen's contemporaries. Kolf as seen here was a popular game often played in the gardens of inns, and may be, as Braun suggests, perhaps the precursor of "mini-golf".2 In fact, the game of kolf survives in The Netherlands, although it has evolved substantially since the 17th Century, and like the modern game of golf, has little in common with its antecedent.

Steen's family were brewers, as Steen was himself briefly to become in Delft (and he later became an innkeeper), and the subject matter of this picture was no doubt more than familiar to him. By this date Steen was already treating his figures in a comic, caricatural manner, and this can be seen in several of the figures here, especially perhaps in the protuberant jaw of the peasant playing the ball. Although there is no documentary support for the hypothesis, it is tempting to see in works like this one stylistic evidence that Steen may have studied with Ostade in Haarlem. It is perhaps more likely that Steen noticed Ostade's prints of scenes outside taverns. It may be worth noting too that while Steen married Jan van Goyen's daughter, and the two painters are said to have been friends, there is no stylistic evidence whatsoever that Van Goyen influenced the landscapes of his son-in-law in any painting.

Oil on oak panel. 49,7 by 67,5 cm; 19 5/8 by 26 1/2 in. Signed lower right ‘JS (in compendium) teen’

Provenance

• Prof. Dr. Jan Bleuland, Utrecht (1756-1838); His deceased sale, Utrecht, Lamme, 6 May 1839, lot 309 for 880 florins;

• Municks van Cleef, Utrecht; His deceased sale, Utrecht, Paris, 4 April 1864, lot 88, for 3,350 francs;

• With D. Katz, Dieren;

• Mrs. A. Ongering-Schwarte (1890-1967), by 1958; By whom sold, London, Sotheby's, 26 March 1969, lot 81, for £20,000 to Tan Bunzl;

• Miss A. C. Innes; Sold by order of her Executors, London, Christie's, 7 July 1972, lot 26, for 30,000 Guineas to Jermyn;

• Mrs. George F. Getty II; By whom sold, London, Christie's, 28 November 1975, lot 87 for £26,000;

• Private Collection, New York, until sold, New York, Sotheby's, 12 January 1979, lot 126 for $85,000;

With Richard Green, London by 1980;

• Acquired by the parents of the present owners in the early 1980s.

• For sale: Tefaf 2015, Tefaf 2017 (Koetser Gallery, Zürich)

Exhibiition

• Haarlem, Frans Hals Museum, 1922; • St. Louis, Art Museum, on loan 1973-5.

Litterature

• T. van Westrheene, Jan Steen: Étude Sur L'Art En Hollande, The Hague 1856, nos. 44 & 368; • C. Hofstede de Groot, A Catalogue Raisonné..., vol. I, London 1907, p. 198, no. 742;

• K. Braun, Alle tot nu bekende schilderijen van Jan Steen, Rotterdam 1980, p. 90, no. 31, reproduced p. 91.

Particuliere verzameling (Groot-Brittannië)

Source: Do Smit


Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, Colvers op het ijs bij Spierdijk

Colvers op het ijs bij Spierdijk, van Jan Steen (1626-1679)

Olieverf op paneel. 36,2 x 33 cm. Gesigneerd linksonder: JSteen

Literatuur

• Het verhaal 'Een kolfje naar zijn hand' op pagina 72 van het boek 'Kolven en Knippen, Westfriese cultuurhistorie uit archieven en verhalen' door Ruud Spruit.

Auctions etc.

• Christie's New York City, 6 april 2006, lotnr. 43

• Art dealer David Koetser, Zürich/New York. Tefaf Maastricht, maart 2010

Bron: Ruud Spruit, Do Smit
Download
• Afbeelding in groter formaat (zie bijlage; tif, 26.7 MB)

Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, Het St. Nicolaasfeest. Ca. 1665

Het 'St. Nicolaasfeest' uit 1665 - 1668 van Jan Havicksz. Steen (Leiden, 1626 (...?) - Leiden, 1679). Geschilderd in opdracht van een katholieke opdrachtgever (vergelijk de sobere versie voor een protestantse opdrachtgever)

Olieverf op linnen. 82 x 70 cm

Rijksmuseum in Amsterdam

De Schotse kliek die de jongen triomfantelijk in de hoogte steekt is wellicht uit Schotland ingevoerd, of misschien werd de kliek door een Hollandse kliekenmaker naar Schots model nagemaakt. Ook toont hij een leren bal.

Geen andere schilder heeft de Nederlandsche samenleving zo uitvoerig in beeld gebracht als Jan Steen. Kennelijk is niet iedereen zoet geweest, maar de jongeman die de colf kreeg lijkt zeer content. Het afgebeelde snoepgoed, bij dit eigenlijk verboden katholieke feest, is zeer herkenbaar. In Utrecht was zelfs het maken daarvan, 'eenige beeldekens in brood ofte koeck te backen', sinds 1655 verboden. Rechts in beeld staat tegen het bankje een ruitvormig zoet brood, de zogenaamde deuve- of duivekater (eig. duivelkater naar 'cater', de middelnederlandse naam voor de duivel). Op het bakje ligt een appel waar een muntstuk uitsteekt. Deze surprise verbeeldt het 'appeltje voor de dorst'.

Literatuur

• Serendipity on Early Golf van Robin Bargmann, pagina 65. 2010. ISBN 978-90-816364-1-4

• Kolven, het plaisir om sig in dezelve te diverteren by C.A.M. (Cees) van Woerden, page 44. SPOU Utrecht, 2002. ISBN 90-5479-051-2
Download
• Afbeelding in groter formaat (zie bijlage; jpg, 11.5 MB)

Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, IJsvermaak

IJsvermaak, door Jan Steen (1626 - 1679)

Pen in bruin, penseel in grijs op papier. Papier 195 x 310 mm

Teylers Museum, Haarlem (Q+ 018)

Bron: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, Landscape with an Inn and Skittles. C. 1656-1660

Landscape with an Inn and Skittles, c. 1656 - 1660. Jan Steen (Leiden, 1626 – buried 3 februari 1679, Leiden)

Landschap met een herberg en kegelaars, ca. 1656 - 1660. Jan Steen

You can see the corner of a kolf course with a ball at the right hand corner.

Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, USA

Source: Do Smit

Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, Sinterklaasfeest. Ca. 1668

Sinterklaasfeest (ca. 1668) van Jan Havicksz. Steen (Leiden, 1626 (...?) - Leiden, 1679)

De jongen op de achtergrond toont trots zijn Sinterklaascadeautje: een Schotse kliek en een leren bal. Geschilderd in opdracht van een protestantse opdrachtgever (vergelijk met de uitbundiger versie voor een katholieke opdrachtgever)

Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam

Literatuur

• 2013, kunst van het opvoeden, Fila, Jack, p. 88, afb. 10 en p. 89-90 tekst • 2013, Vormen van verdraagzaamheid : religieuze (in)tolerantie in de Gouden Eeuw, Eck, Xander van, p. 75-77, afb. 52

• 2009, Sint-Nicolaas en het sinterklaasfeest in de beeldende kunst en op centsprenten, Gerssen, Frits R., p. 26, afb. 47

• Golf, the true story by Michael Flannery

• Schotse kliek door Yvonne van Amerongen (http://www.colf-kolf.nl/documents/2017-%20schotse%20kliek.pdf)

• 'Schotse kliek', een bijzondere vondst in de Leidse bodem door Do Smit
Download
• Afbeelding in groter formaat (zie bijlage; tif, 18.0 MB)

Lees volledige artikel
Jan Havicksz. Steen, Twelfth Night (= January 6). C. 1670-1671

English, Nederlands
English

Twelfth Night (= January 6) (c 1670/1671), by Jan Steen (Leiden, 1626 - 3 februari 1679, Leiden)
Oil on panel. 58.4 x 55.9 cm

His Grace the Duke of Bedford and the Trustees of the Bedford Estates
Source: Robin Bargmann
Nederlands

Driekoningenavond (= 6 januari) (ca. 1670/1671), door Jan Steen (Leiden, 1626 - 3 februari 1679, Leiden)
Olieverf op paneel. 58.4 x 55.9 cm
His Grace the Duke of Bedford and the Trustees of the Bedford Estates

Bron: Robin Bargmann

Lees volledige artikel